29. toukokuuta 2017

Sukupuu


Kirja alkaa jännityskirjan tyylillä; on perhesalaisuus ja kirjahyllyssä kirja, jonka nimilehdellä on vuonna 1941 kirjoitettu äidin tervehdys.  

On perhesalaisuuksia, jotka paljastuvat esimerkiksi sukututkimuksen yhteydessä. On täydellisiä yllätyksiä, epämääräisiä huhuja, outoja tapaamisia ja yhteensattumia, joille löytyy odottamatta looginen selitys. Joku merkillinen halu yllyttää meitä viimeistään työuran kiireiden jälkeen tutustumaan myös omaan henkilöhistoriaamme ja sukumme juuriin. Näin ilmeisesti on saanut alkunsa René Nybergin kirja Viimeinen juna Moskovaan.

Perheen salaisuus oli äidin juutalainen syntyperä. Asia paljastui murrosikäiselle pojalle vanhempien kertomana, näin toimivat viisaat vanhemmat. Mutta on varsin ymmärrettävää, ettei asian paljastuminen anna kokonaiskuvaa kaikesta siitä, mikä liittyi äidin kokemuksiin. Tämän ymmärtämiseen keskenkasvuisen nuoren elämänkokemus ei riitä.

Lukijan mielessä juutalaisuus ja avioliitto kristityn miehen kanssa tuntuvat pieniltä ongelmilta, mutta toisaalta sotavuodet ja uskonnollinen jyrkkyys johtivat siihen, että kaikki yhteydet äidin sukuun katkesivat. Välirikko oli katkera ja täydellinen. Isoäiti (Bobe) vieraili salaa omalta mieheltään tyttärensä luona.

”Vaikka Boben käynnit olivat äidille tärkeitä, niin ne olivat myös ahdistavia. Vaistosin jännityksen, ja mieleeni jäi Boben huoli siitä, ettei tytär vain tarjoaisi hänelle salaa kinkkua voileipien päällä.”

Välirikko koski perheen lisäksi myös ystäviä, ja äidin kertoman mukaan myös juutalaisen seurakunnan taholta tapahtui häirintää. Juutalaisyhdyskunta Helsingissä oli vuonna 1930 pieni: 219 perhettä, yhteensä 1132 henkeä. Nykyinen Kampin Narinkka juontaa juurensa juutalaisten vaatekaupan keskittymästä tuolle alueelle. Paikan nimi on jäänyt käyttöön ja muistuttaa eräänlaisen geton olemassa olosta.

Kirjassa on runsaasti kuvausta juutalaisuuden historiasta Euroopassa, ja se tuodaan lähelle lukijaa suvun historian kautta. Mutta nyt kun maahanmuutto Suomeen on lisääntynyt ja eri uskontokuntien edustajien yhteiseloa harjoitellaan ja opetellaan päivittäin, tuntuu hyödylliseltä tutustua siihen, miten vaikeaa seka-avioliiton solmiminen on aina ollut. Valtakulttuuriin assimiloituminen on merkinnyt toisen osapuolen täydellistä irtautumista omasta suvusta. Tässä tapauksessa ei ollut kysymys nuoresta hupakosta tai romanttisesta rakkauden huumasta, vaan harkitsevista aikuisista. Tytär ilmoitti sähkösanomalla isälleen solmineensa avioliiton ja lähteneensä häämatkalle Tukholmaan. Isä teki tyttärestään rikosilmoituksen, väittäen hänen kavaltaneen rahaa perheen vaatetusliikkeen kassasta. Häämatka keskeytyi ennen kuin laiva oli lähtenyt Turusta, ja äidin veljet hakivat hänet Helsinkiin, jossa häämatkalle lähtenyt nuori nainen suljettiin putkaan.

"Olisi ollut parempi jos olisit kuollut etkä olisi koskaan syntynytkään.”

Suomalainen oikeuslaitos käsitteli asiaa: neljä raastuvanoikeuden istuntoa, Turun hovioikeus ja Korkein oikeus. Kuvaus on koskettava ja isän tuntemaa häpeää on vaikea ymmärtää.

”Äitini törmäsi isäänsä ilmeisesti kerran talvisodan alussa Erottajan pommisuojassa. Meier oli vilkaissut tytärtään ja todennut: ”Surmatkoon ensimmäinen pommi sinut!”

”Vanhemmiten äitini puhui usein äidistään, harvoin sisaruksistaan. Jo hyvin vanhana hän kerran totesi, että hän antaa isälleen anteeksi, sillä tämä ei osannut toisin. Hän oli uskontonsa vanki. Mieleeni on usein tullut, että tytär ja isä olivat monella tavalla samanlaisia, vahvoja ja peräänantamattomia.”

Suomen juutalaiset ovat pääasiassa lähtöisin Venäjältä ja jääneet Suomeen miesten sotapalveluksen jälkeen. Suomessa ei ollut juutalaista koulua, minkä oletetaan nopeuttaneen sulautumista yhteiskuntaan. Toisaalta Suomen kansalaisuuden saaminen viivästyi monien kohdalla, vaikka olisivat syntyneet Suomessa.

Tuhoamisen kauhuista on kuvauksia riittävästi, tässä yksi:

”Latviassa asuneista arviolta 95 000 juutalaisesta vain noin 5 000 selvisi hengissä. 4 000 pakeni Neuvostoliiton sisäosiin ja palasi aikanaan takaisin. Noin 1 000 selvisi hengissä maan alla tai keskitysleireiltä. Leireiltä vapautuneista vain osa palasi Latviaan, monet matkustivat Palestiinaan tai Yhdysvaltoihin.”

Sunnuntain 28.5.2017 Hesarissa kerrotaan suomalaiskylästä Juudean kukkuloilla.

”Kylän suomalaiset perustajajäsenet olivat vakaumuksellisia kristittyjä. He omistivat kylän kahdeksan juutalaisen muistolle, jotka Suomi luovutti natsi-Saksaan toisen maailmansodan aikana vuonna 1942.”

Maahanmuuton yhteydessä puhutaan integraatiosta ja assimilaatiosta. Integraatiolla viitataan sellaiseen maahanmuuttoon, jota Ruotsissa harjoitettiin1960 ja 70-luvulla. Esimerkiksi suomalaissiirtolaisten oletettiin tulevan maahan työn vuoksi; suuri osa työskenteli tehtaissa ja työuran jälkeen heidän oletettiin palaavan Suomeen.

Jos integraation sijaan puhuisimme assimilaatiosta, meidän olisi otettava kantaa valtakulttuurin sisältöön. Valtakulttuuri ei enää ole yksiselitteinen, yhtenäinen monoliitti, vaan useiden osa-alueiden kooste. Kun puhumme assimilaatiosta, määrittelemme mihin valtakulttuurin osaan maahanmuuttajan tulee sulautua ja kuinka syvällinen tämä liittyminen on. Yksilön kohdalla assimilaatio on rankka prosessi, jota René Nybergin äidin elämäntarina hyvin kuvastaa.

Lainaukset
René Nyberg: Viimeinen juna Moskovaan. Siltala 2015