14. huhtikuuta 2015

Merikelpoisuus

Ruotsin pyrkimys vahvistaa laivastoaan Itämerellä ei ole aina mennyt aivan suunnitelmien mukaan. Yritystä ja pyrkimystä ei ole puuttunut koskaan. Kauan sitten päätettiin tilata viisi laivaa torjumaan vihollisen (= tanskalaiset ja puolalaiset) uhka merellä.  Kuninkaan lippulaivaksi suunniteltu edustusalus oli mahtava näky: kirkkain värein maalatut leijona- ja enkeliveistokset koristivat laivan takaosaa ja molemmilla laidoilla sotilaallista voimaa julisti kaksi riviä tykkejä. 

Merikelpoisuuden testaaminen oli uskottu kuninkaan suomalaissyntyiselle amiraali Klas Flemingille (ei ole sama mies, jonka tunnemme etunimellä Klaus nuijasodan ajoilta). Hän määräsi miehet juoksemaan laivan kannella laidalta toiselle. Koe jouduttiin kuitenkin keskeyttämään, sillä laiva kallisteli uhkaavasti.

Neitsytmatkalle lähdettiin kaikesta huolimatta ja Tukholman kuninkaanlinnan vierestä laiva lipui verkkaisesti matkaan. Kymmenestä purjeesta oli nostettu neljä, ja kuinka ollakaan purjehdittuaan esiin katselijoiden ihailtavaksi kallion suojasta, tuulenpuuska tarttui purjeisiin. Laiva kallistui, tykkiluukut hörppäsivät vettä ja laiva upposi. Vasa-laiva pysyi pinnalla noin tunnin. Tämä tapahtui elokuussa 1628.

Vuonna 1961 laiva nostettiin meren pohjasta, restauroitiin ja saatettiin entiseen loistoonsa. Vasa-museossa sitä ovat ihailleet sankat turistijoukot. Siitä on tullut aivan ansaitusti Tukholman merkittävä turistihoukutus. 

”Vasa-laiva on symboli ajasta, jolloin mahtailu ja symboliikka ohittivat käytännöllisyyden. Se on Ruotsin suurvallan vertauskuva: maailman upein alus, joka purjehti epätodellisessa loistossaan hetken ja upposi kuin kivi, koska ei voinutkaan pysyä pinnalla.”

Tästä ja paljosta muusta kertoo: 
Mirkka Lappalainen
Pohjolan Leijona – Kustaa II Aadolf ja Suomi 1611-1632 
Kirja sai vuoden 2014 Tieto-Finlandia-palkinnon.