Suhteellisuudentaju on viisautta, jota oppii vähitellen,
hitaasti ja usein kompuroiden. Tasapaino haaveiden, unelmien ja todellisuuden
realiteettien välillä heilahtaa helposti kaikilla elämänalueilla: työssä,
perhe-elämässä, vanhemmuudessa, raha-asioissa.
Hyvät vatsalihakset auttavat tasapainon hallinnassa, miten
kuvassa oleva nainen voisi muuten pysyä tuossa viehkeässä asennossa. Mahtaako
hän olla äiti, joka kipuilee tämän ikuisesti toistuvan kysymyksen kanssa:
olenko hyvä äiti. Pinnistämällä ja keskittymällä olennaiseen, hän ehkä saa vakuuteltua
itsensä uskomaan ainakin olleensa riittävän hyvä äiti. Täydellinen hän ei ole
koskaan ollut ja onneksi sitä ei ns. asiantuntijoidenkaan mukaan ole
terveellistä tavoitella, sillä juuri siinä piile suuri uhka menettää itsekunnioituksensa
ja mielenrauhansa. Täydellisen äidin lapset ovat usein ylisuorittajia,
ahdistuneita ja tyytymättömiä.
Täydellisen äidin ihanne on kuitenkin meihin leivottu jo
Aapisen herttaisissa kuvissa ja teksteissä, joita pienet koululaiset tavasivat:
Kel-le lei-vot äi-ti, kel-le? Ja, mitenkä se mahtoi jatkuakaan, mutta aina äiti
leipoi ja hymyili. Pullan tuoksuinen lapsuus takasi turvallisen
kasvuympäristön, hyväpalkkaisen virkatyön, menetyksen uralla ja naimakaupoissa.
Äitejä on onneksi moneksi. Herkullinen kuvaus, joka mieltäni
nostatti, sattui luettavakseni Hannu Väisäsen novellissa Eli Zebbahin
voikeksit. Eli on pikkupuodin omistaja
New Yorkissa, jossa kirjoittaja (Hannu Väisänen) asui väliaikaisesti
kirjoitustyöhön uppoutuneena. Eli toimittaa ruokatarvikkeet asiakkaan asuntoon
ja siellä käydään seuraava keskustelu äideistä.
”Oikeastaan, jos toden sanon, minä vihasin äitiäni.
- Minä taas menetin omani jo hyvin varhain. En ehtinyt vihata enkä rakastaa, minä sanoin.
- Se on kurja tie. Kurja sekin. Olen pahoillani. Mutta minun äitini ei rakastanut minua. Tai rakasti omalla tavallaan, jotenkin julmasti. Niin kuin jotkut kohtelevat leikkikalujaan. Vuoroin lellivät, vuoroin repivät ja sylkevät päälle. Arvatkaa mitä hän sanoi, kun ilmoitin että haluan mennä Yeshivan yliopistoon lukemaan mitä tahansa. Halusin juuri Yeshivan yliopistoon, koska se ei ollut kaukana kotoa. Ei mikään Harvard, mutta.
- En osaa arvata, sanoin ja hieroin huuliani toivoen voivani synnyttää lisää sanoja.
- Hän sanoi minulle näin: ”Eli, usko minua, sinä et mene mihinkään yliopistoon. Me tiedämme kaikki että sinulla on aivojen paikalla taikinaa… Sinulla on taikinapää, Eli, usko äitiäsi.”
…
- Tottuuhan sitä sellaiseenkin äitiin joka rakastaa uhkapelejä ja vedonlyöntiä, mutta kuitenkin. Kun on äiti joka repii tulevaisuuden palasiksi ja tarjoaa tilalle voileipäkeksejä, sitä joutuu miettimään.”
Nyt nousee pintaan halu silotella ja hyvitellä. Lohdutella
äitinsä menettänyttä ja puolustella epävakaata, totuuden torvena toiminutta
äitiä. Lopputulos on: molemmat pojat selvisivät kelpo aikuisiksi. Jos äiti ei
ole onnistunut olemaan täydellinen äiti, mitä se sitten tarkoittaneekaan, molemmat
osaavat nauttia osaamisestaan ja ainakin toiselle kehittyi ilmiömäinen kyky
luoda uutta monella taiteen saralla.
Mutta miten kävi tytölle, josta kasvatettiin kokkikisan
ihmelapsi.
”Äitinsä tekoa tämäkin ihmelapsi, monien muiden tavoin. Tyttö puettiin paremmin kuin muut korttelin tytöt. Siihen aikaan asuttiin Kouvolan keskustassa, oikein tornitalossa, ja oltiin valikoivia. Tyttö lakkasi leikkimästä toisten lasten kanssa, koska ajateltiin sen häiritsevän hänen kehitystään. Mies sai siirtyä tupakoimaan ulos, koska tupakan haju häiritsi kasvavan haju- ja makuaistia. Alkoi jokapäiväinen koekeittiö. Piti maistella kaikkea lapsikokin taikomaa, koko ajan uudistuvaa ja mielikuvituksellista. Lapsikokki valmisti inkiväärikanaa ja vuorokauden teessä uinunutta kuhaa. Oppi sirottelemaan mausteensa näyttävästi ja rallatellen. Kaikkea aina vain hyppysellisen verran. Ne hyppyselliset kävivät kalliiksi sähköasentajan lompakolle.”
Novellissa, josta edellinen lainaus on, sähköasentaja
Kouvolasta ei ainakaan voi hyvin.
”Hän istuu taas parvekkeella, allaan eristävä stryroksi. Savu nousee hänen tupakastaan rukousta äänettömämmin. Mutta tällä kertaa tupakkatuokio kestää vain hetken. Kahta parveketta erottavan väliseinän takaa ilmestyy naapurin pää ja käsi.”
Sitten käydään se sama kiista, joka on kaikille tuttua
tarinaa yhtiökokouksista. Niin, eipä siis enempää, mutta kannattaa kuitenkin
lukea koko novelli.
Väisänen kirjoittaa hienosti. Omaa ajatteluani avarsi japanilaista bunrakuteatteria käsittelevä novelli Nukkemestari. Jos luet kirjan, kerro mikä kertomus sinua kosketti. Odotan vastaustasi, ystävä.
Väisänen kirjoittaa hienosti. Omaa ajatteluani avarsi japanilaista bunrakuteatteria käsittelevä novelli Nukkemestari. Jos luet kirjan, kerro mikä kertomus sinua kosketti. Odotan vastaustasi, ystävä.