29. elokuuta 2016

Paikan henki - Genius loci


Luen Helen Macdonaldin keväällä ilmestynyttä kirjaa H niin kuin haukka. Etenen hitaasti, koska aihe on uusi, koukuttavaa juonta ei ole ja moni kohta nostaa pintaan muistoja ja mielleyhtymiä puhtaasti tiedollisellakin tasolla.

Pysähdyn sivulle 154:

”Kysyin kerran ystäviltäni, olivatko he koskaan pidelleet kädessään mitään, mikä synnytti aavemaisen tunteen historian läsnäolosta. Ikivanhat ruukut ja saveen painuneet peukalonjäljet kolmentuhannen vuoden takaa, sanoi joku. Antiikkiavaimet, sanoi toinen. Savipiiput. Tanssikengät toisen maailmansodan ajoilta. Roomalaiset kolikot, jotka löysin pellosta. Vanhat bussiliput divarikirjan välissä. Kaikki olivat yhtä mieltä siitä, että niillä pikkujutuilla oli heihin oudon intiimi vaikutus; kun esineet nosti käteensä ja pyöritteli niitä sormissaan, niistä aisti jonkun toisen läsnäolon, sen että joku tuntematon oli kauan sitten pitänyt kädessään samaa esinettä. Siitä toisesta ei tiedä mitään, mutta tuntee, että hän on siinä, yksi ystävistäni sanoi. Tuntuu kuin vuodet katoaisivat välillämme. Kuin muuttuisi jotenkin siksi toiseksi.”

En saa nyt mieleeni esineitä, jotka herättäisivät tunteen edellä kuvatulla vahvuudella. En voi kokea muuttuvani toiseksi jonkin esineen kautta. Sen sijaan maisema, maaston muoto, kasvillisuus ja polku, jota astun, vie minut johonkin aikaisempaan kokemukseen. Onko se retki metsässä, leikkipaikka, jossa oli suuri kivi, puron reuna, jossa vesi kuljetti siihen heittämiäni oksia ja käpyjä.

Vuosia sitten kävely Kizhin saarella tuotti samanlaisen menneeseen aikaan palaamisen tunteen. Kylän raitti polveili kierrellen ja kaarrellen kukkaniittyjen läpi ja kiemurtelevan tien katkaisi portit, joiden kohdalla oli pysähdyttävä ja avattava jokainen yksitellen. Näin pidettiin karja omilla alueillaan ja kulkija joutui pysäyttämään hevosensa, oli noustava rattailta avatakseen riukuaitaan rakennettu veräjä. Tällainen muisto tuskin liittyy omiin lapsuuden kokemuksiin, mutta jostakin laulusta tai tarinasta se on mieleen syöpynyt, kertoen maaseudun menneestä ajasta ennen omaa lapsuuttani.

Helsingin edustalla on pienten saarten vyöhyke, joista tunnetuin on Suomenlinna. Kapean salmen läpi lipuu päivittäin useita suuria aluksia, mutta mikä on se toinen saari, joka muodostaa Suomen Gibraltariksi kutsutun väylän Helsingin sydämeen. Saari on ollut vierailukiellossa ja jäänyt Viaporin varjoon. Mutta nyt Vallisaari on avattu yleisölle ja parinkymmenen minuutin vesibussimatka vie kiinnostavaan kohteeseen. Kun Viaporin rakentaminen vuonna 1748 alkoi, Vallisaari palveli huoltosaarena, josta hakattiin puut ja karjalle varattiin laidunmaaksi saaren niityt.

Saaren varustaminen puolustustarkoituksiin sai vauhtia vuoden 1808 jälkeen Venäjän ryhtyessä rakentamaan linnoitusta myös Pietarin suojaamiseksi. Itsenäisyyden aikana, 1950-luvulla, saarella asui noin 300 henkeä, ja viimeiset asukkaat jättivät saaren 1996. Kävely saarella on menneisyydestä kiinnostuneelle antoisaa: saaren kirjoitettu historia alkaa vuodesta 1554.

Vallisaaren luonto on kuin paluu paratiisiin. Vanhat puut, lehmuskuja, lampi saaren keskellä, hienot kalliot ja niityt. Kaikki on vielä muokkaamatonta ja luonnontilassa, mikä mahdollistaa sen, että niityillä lentelee 1000 perhoslajia, mikä tuntuu uskomattomalta, mutta näin esitteessä kerrotaan.  Suojainen saari mahdollistaa viiden rauhoitetun lepakkolajin elämän.

Vallisaaren yhteydessä voi puhua paikan hengestä (Genius loci). Termi viittaa muinaisten roomalaisten uskomukseen, jonka mukaan kaikella olevalla on oma varjeleva henkensä. Genius loci viittaa siihen, että paikalla on fyysisien ominaisuuksien lisäksi myös historiallisia ja symbolisia merkityksiä.

On kovin helppoa järkyttää paikan henki muokkaamalla ympäristöä.  Villiintynyt puisto raivataan puhtaaksi, kukkapenkit korvataan kukkaistutuksilla, jotka tungetaan kestopuusta kyhättyihin laatikoihin. Sammaloitunut kivi ja vanha muhkurainen puunrunko on kaunis katsottava jokaisena vuodenaikana, kesäkukkien jo lakastuttua. Paikan henkeä kannattaa käydä tunnustelemassa Vallisaaressa ja miettiä sen tulevaa kohtaloa.

Palaan vielä Helen Macdonaldin kirjaan.

”Nyt valo tihenee kunnon hämäräksi, ja alkaa sataa. Ja sateen ja hämärän myötä tulee syksyn tuoksu. Se herättää mielihyvän väreitä. Mutta minulla ei ole aavistustakaan, mikä yllätys meitä odottaa.”


Lainaukseet
Helen Macdonald: H niin kuin haukka. Gummerus. 2016