25. lokakuuta 2017

Kuvasta voimaa



Kuva: Wikipedia
Edellinen postaus syntyi valokuvia käsittelevien esseiden pohjalta. Teksti alkoi ja päättyi viittauksella Francesca Woodmanin näyttelyyn. Ehkä katsoit hänen valokuviaan ja luit surullisen tarinan nuoren naisen elämästä, joka päättyi traagisesti 22-vuotiaana.  Varsin suoraviivainen tulkintani: vakavia mielenterveyden ongelmia, itsetuhoisuutta, masennusta. Tunnelma välittyy kuvien sisällöstä, värien niukkuudesta ja kuvien koosta. Kuvat ovat niin pienikokoisia, on astuttava aivan lähelle ja katsottava hyvin tarkkaan. Katselutilanne on kuin kutsu: tule lähelle.

On useita valokuvaajia, joiden pääasiallinen kuvauskohde on oma fyysinen olemus, arkinen todellisuus ja esineistö. Taidemaalarit ovat kautta aikojen maalanneet muotokuvia itsestään ja samaa tavoittelee myös valokuvaaja ottaessaan selfien. Millaisena hän haluaa näyttäytyä ja esitellä itsensä.

Edessäni on kaunis kirja: upeat kuvat, tyylikäs taitto ja oivaltava teksti valokuvan myönteisestä vaikutuksesta.

Kuva:Minna Savolaisen kirja
”Tämä kirja on kasvutarina näkyväksi tulemisesta. Se on omistettu kymmenelle maailman ihanimmalle tytölle. Silti se ei ole kertomus vain heistä, vaan meistä jokaisesta, sinusta ja minusta, joilla myös on oikeus kokea olevamme oman elämämme maailman ihanimpia…
He ovat näyttäneet, kuinka itseään voi opetella katsomaan lempeämmin.”

Valokuvat kertovat tarinaa tytöistä, jotka ovat eläneet suuren osan lapsuuttaan ja nuoruuttaan lastenkodissa.  Suhde vanhempiin on jäänyt katkonaiseksi ja pettymyksiä tuottavaksi. Menetyksiä ja vaille jäämistä on kertynyt jo varhaislapsuudessa. Eräs haastatelluista sanoo elävänsä säästöliekillä ja koittavansa elää niin, ettei menetyksiä enää tulisi.

Kuvan käyttöä parantavana välineenä puhumisen sijaan perustellaan näin:

”Asiat, joista pitäisi puhua, ovat niin kipeitä ja häpäiseviä, että ääneen lausuttuina ne haavoittavat lisää ja saavat lapset perääntymään kuoreensa. Sanoilla ei ole todistusvoimaa, sillä lapsia on petetty katteettomilla lupauksilla. Koska minun oli helppo nähdä jokaisen lapsen ainutlaatuisuus, mietin, voisiko lasta auttaa näkemään itsensä uudella tavalla, jos näyttäisin hänelle valokuvaamalla sen hyvän, jonka hänessä näen.”

Tämä kirjassa kuvattu prosessi alkoi keväällä 1998 ja kesti useita vuosia, päättyen hyvin ansaittuihin palkintoihin ja kunniamainintoihin. Mutta menetelmää sovelletaan useamman tyyppisin tarkoituksiin sekä yksilö- että ryhmätasolla.

Kirjan valokuvat on otettu kauniissa, puhtaassa luonnossa, jossa on jotakin erityistä. Niissä on sadun taikaa ja mystiikkaa, ja kuvattava tyttö sulautuu ympäristöönsä ikään kuin hän olisi siinä aina ollut. Väriharmonia, tytön asusteet ja mahdollinen muu rekvisiitta on kuvattavan itsensä valitsemaa yhdessä kuvaajan kanssa.

Hyväksyvä katse on kuin pehmeä syli, jossa on lämpöä ja turvaa. Valokuvaaja valitsee kuvauskohteen, näkökulman ja valaistuksen, nämä yhdessä luovat tunnelman. Kun kuvauksen kohde näkee itsensä uudessa ympäristössä ja itse valitsemassaan asussa, huolitellussa kampauksessa, ehkä satuhahmona, hän voi katsoa itseään hyväksyvällä katseella. Kuva antaa  mahdollisuuden nähdä itsensä uusin silmin. Pitkän prosessin aikana kuva itsestä saattaa muuttua ja kuvattu henkilö katseltuaan kuviaan oivaltaa olevansa moniulotteinen persoonallisuus.

Lapsuus, josta puuttuu sadun keveys, on raskas taakka kantajalleen. Moni kehittää itselleen suoriutumista korostavan elämäntavan tai varautuneen asenteen kaikkea muutosta kohtaan.

Kirja vakuuttaa uskomaan, että valokuvalla voi korjata nähdyksi tulemisen vajetta. Omakuva, jonka itse kokee voimaannuttavaksi, on ankkuri elämän myrskyissä. Vene lipuu tyynellä vedenkalvolla, keikkuu aallon harjalla ja matkan päättyessä se vedetään rannalle, käännetään ympäri odottamaan seuraavaa kevättä.  

Kuva: Prinsessa Lohjansaaressa v.2005
En ole varmasti ainoa ikäihminen (siis yli 70-vuotias), joka penkoo omia valokuviaan ja erilaisia perikuntien jättämiä kuva-aarteita. Tavoitteena on luonnollisesti saada niistä jonkinlainen ymmärrys siitä, miten elämä on meitä kuljettanut. Hämmästyttävän paljon on selviytymiskuvia, mutta myös ajanjaksoja, joilta kuvia on hyvin vähän. Nykyisessä kuvatulvan runsaudessa on jotakin outoa, joka hämmentää… Mitä se on?

”Kuvissa jokainen tyttö on tullut hyväksytyksi just sellaisena kun on, oman elämänsä prinsessana. Jokaisella on oikeus ajatella itsestään silleen.”

Lainaukset:
Miina Savolainen. Maailman ihanin tyttö. Blink Entertainment Oy, Helsinki. 2008