18. huhtikuuta 2018

Siperian opetus

Adel Abidin (s. 1973, Bagdad, Irak
History Wipes -näyttely Ateneumissa
Historiamme kipupisteet
Ihmisenä olemisen vaikeus epävakaassa maailmassa
Kuva: HP


”Siperia on seutu joka ei ole paikka. Siperialla ei ole rajoja. Siperia on kielikuva ja mielentila.”

Näin alkaa Martti Anhavan essee, joka sai minut etsimään muutaman faktan tuosta paikasta, jonka kuulemme hokemassa: ”Kyllä Siperia opettaa.”

Siperialla ei todellakaan ole selkeitä maantieteellisiä rajoja, mutta suuri se on siitä huolimatta. Suurempi kuin Yhdysvallat ja Alaska yhteensä.

Sen historia on pitkä, luonto vaihteleva, ilmasto kylmä ja asutuksen väliset etäisyydet valtavia. Uralin taakse karkotettiin epäsopivaa väestöä samaan tapaan kuin Englannista Australiaan tai Ranskasta Pirunsaarelle. Kun kuolemantuomio poistettiin, rangaistus muutettiin elinikäiseksi pakkotyö- ja karkotustuomioksi. Näin saatiin ilmaista työvoimaa alueen suunnattomien luonnon rikkauksien hyödyntämiseen.

Rikosvangit, poliittiset vangit, maanpakolaisvangit ja rotuvainon uhrit ovat kärsineet eri pituisia rangaistuksia kovin erilaisissa olosuhteissa. Lievimmillään työvelvollisuus oli vain puolitoista tuntia päivässä ja siitäkin saattoi ostaa vapautuksen maksamalla korvauksen vartijalle. Matka karkotuspaikkaan sujui joidenkin kohdalla melko mukavasti.

”Monet dekabristit olivat maineikkaiden aatelissukujen vesoja minkä lisäksi heidän ylleen lankesi marttyyriuden hohdetta. Etappipaikoilla he saivat osakseen vähintäänkin huomaavaista kohtelua. Tobolskissa saattue johon Rosen kuului majoitettiin poliisimestarin vierashuoneisiin ja heitä kestittiin pari päivää olan takaa. Jollakin aamiaisella Rosen laski tarjolla olleen kahdellatoista eri tavalla valmistettua kalaa.”

Näissä olosuhteissa kohtasivat toisensa Venäjän taiteen ja tieteen merkittävät vaikuttajat, jotka olivat asettaneet sanansa sopimattomasti. Tälle ryhmälle oli luvallista hankkia kirjoja, tilata ulkomaisia sensuurin sallimia lehtiä, opiskella kieliä ja viettää suhteellisen mukavaa elämää, johon saattoi kuulua myös aviovaimon mukana oleminen. Millaiset muistot karkotusajasta (1914-1917) Tomskissa mahtoi jäädä P.O. Svinhufvudille. Mitä hän siellä oppi?

Vankileiri oli kirjailija Fjodor Dostojevskille paljon rankempi kokemus. Viisi vuotta ruumiillista työtä rangaistusvankien joukossa, valeteloitus, elämä ilman kirjoja ja niukalti kirjoitusvälineitä. Joitakin havaintoja hän kuitenkin saattoi kirjoittaa muistiin ja hyödyntää myöhemmin. Vankiloissa pidetään ilmiantoja ja vasikointia tuomittavana, mutta kirjailijan omat havainnot todistivat muuta.

”Dostojevski antaa kuitenkin ymmärtää että piireissä joissa hän vankina liikkui ilmiantoihin suhtauduttiin täysin asiaankuuluvana ilmiönä: jos joku sai hyötyä toisen ilmiantamisesta, hän antoi ilmi ja sillä hyvä, jälkiseurauksia ei kuulunut.”

Vankilaolosuhteet antoivat mahdollisuuden tehdä havaintoja ihmisen toiminnasta ääriolosuhteissa, joissa ystävyyssuhteita ei syntynyt, mistä se sitten johtuneekaan. Siperian opetus kirjailijalle oli oivallus ihmisen halusta ja kaipauksesta päästä vapaaksi. Siitä vangit puhuivat jatkuvasti. Loukkaantunutta lintua he hoivasivat pitkään päästääkseen sen lentokykyisenä vapaaksi. ”Vaikka sitten kuolisi, kunhan ei vankilassa.”
On useita venäläiskirjailijoita, jotka ovat kuvanneet vankileirejä. Mutta varsinaisesti tämän kirjallisuuden lajin toi kansainväliseen tietoisuuteen Aleksander Solzenitsy esikoisteoksellaan Ivan Denisovitsin päivä. Anhavan esseessä analysoidaan yksityiskohtaisesti myös muut vankileirien saaristoa kuvaavat teokset. Joten siirryn seuraavaan kohteeseen yrittäen ymmärtää, mitä Siperia todellakin opettaa.

Jatkan matkaa Mies kylmästä –esseen kyydissä Koillis-Siperiaan Kolyman alueelle. Kaivostoimintaa harjoitettiin vuonna 1938 ääriolosuhteissa: ruoka-annos 500 grammaa leipää, kuppi teetä ja kulhollinen keittoa. Näillä eväillä oli tehtävä kuudentoista tunnin työpäivä, jos työvelvollisuus jäi tavoitteesta, keittoa kulhossa oli vähemmän.

Odotin saavani vastaukset kysymyksiini: kuinka kylmä siellä todellisuudessa on, kylmyyskö on se paras opettaja.

”Pakkasta saattoi olla jopa kuusikymmentä astetta ja alueella tuuli miltei aina. Kun vankien vaatetuskin oli mitä oli, vartijoiden ei tarvinnut vaivautua rääkkäämään vankeja saadakseen nämä hengiltä.”

Vankien kuljettaminen etäisiin kohteisiin oli rankka.

”Käy ilmi että merimatkan aikana vangit olivat niskuroineet ja heidät oli taltutettu suihkuttamalla koppeihin kylmää vettä. Neljänkymmenen asteen pakkasessa ja Ohotanmeren tuulessa vesi puree kuin happo tai napalm.”

Luettuani muutaman esseen, ymmärrän ettei vankileirien opetus ole ihmistä muuttanut ainakaan parempaan suuntaan. Ystävyys ei voi kehittyä kuvatuissa  ääriolosuhteissa. On helppo päätyä Anhavan esittämään ajatukseen. Hän käyttää ilmiöstä, tunnetilasta sanaa närä, joka ymmärtääkseni on jotakin samanlaista kuin kauna – minulle tutumpi sana.

”Nälkäisessä ihmisessä on kylliksi lihaa enää närään, sitten kun hän ei enää mistään muusta piittaa.”
”Närä on sapenkarvaista, mieltä ja sisikuntaa vereslihalle korventavaa, kaikkialle ja kaikkeen suuntautuvaa kiukkua ja katkeruutta. Sopivan yllykkeen kohdatessaan närä purkautuu ärähdyksinä, puraisuina, ilkeytenä, häijyytenä.”

Kiinnostavia ovat Anhavan analysoinnit näiden monien vankileirien itse kokemien kirjailijoiden keskinäisistä suhteista. Kilpailua, kateutta ja katkeruutta. Ilmi tulee myös kärsimyksellä ylpeilyä, josta hän käyttää raamatullista kielikuvaa kärsimyksen korska.

En nyt muista ketkä julkisuuden henkilöt ovat meillä toistelleet tuota ”Kyllä Siperia opettaa”. Mutta mietin jatkossa, mitä puhuja sillä mahtaa tarkoittaa.

Lainaukset:

Martti Anhava: Siperia opettaa. iBooks 2018